Praktyczny przewodnik po zakupie opon - Wymiana opon: co jest zabronione, a co dozwolone
Center

Wymiana opon: co jest zabronione, a co dozwolone

Dbamy o opony rezulteo

Wybór opon zamiennych nie jest dowolny: obowiązkiem kierowcy jest przestrzeganie zaleceń Kodeksu drogowego oraz producenta.

Wymiana opon Wymiana opon w zakładzie wulkanizacyjnym - fot. © : Rezulteo

Czego prawo zabrania:

Kodeks drogowy zabrania montowania opon o różnym typie budowy na jednej osi. Oznacza to, że opony muszą posiadać jednocześnie:

  • taką samą markę;
  • identyczny rozmiar;
  • taką samą kategorię zastosowania (np. drogowe, zimowe, terenowe);
  • taką samą budowę: radialną lub diagonalną;
  • identyczny indeks prędkości;
  • jednakowy indeks nośności.

Tolerancja dla opon zimowych

W przypadku opon zimowych, indeks prędkości może być niższy niż dla opon letnich. Ze względu na warunki pogodowe, do jakich została opracowana, opona zimowa wystawiona jest na jazdę z mniejszymi prędkościami niż opona letnia. Obniżenie indeksu prędkości jest w tym przypadku możliwe, ale prawo wymaga, aby w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon w sposób widoczny i czytelny dla kierowcy. Występuje też ograniczenie polegające na tym, że opony muszą być dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h.

Przestrzegaj parametrów określonych w homologacji producenta

Homologacja producenta twojego samochodu zawiera szczegółowe parametry dotyczące opon: szerokość, profil, średnica, indeks nośności, indeks prędkości. Dane te umieszczone są na boku opony.

Oznaczenia rozmiaru na oponiefot. © : rezulteo

Przy wymianie ogumienia należy korzystać wyłącznie z opon posiadających identyczne parametry, jak opony montowane fabrycznie.

Czytaj także :
>>Jak zmierzyć stopień zużycia opony?