Praktyczny przewodnik po zakupie opon - Montaż opon, kilka ważnych zasad

Montaż opon, kilka ważnych zasad

Dbamy o opony Paweł

Nie próbuj samodzielnie montować opon. Powierz tę operację zaufanemu warsztatowi lub autoryzowanemu serwisowi. Fachowcy, przy okazji montażu, zajmą się rotacją opon oraz wyważeniem i geometrią kół.

Profesjonalny montaż opon Profesjonalny montaż opon - fot. © : All Rights Reserved

Montaż opon na obręczach kół jest operacją delikatniejszą, niż mogłoby się wydawać. Dlatego powinna ona zostać powierzona fachowcowi, który zna procedury montażu i dysponuje odpowiednim sprzętem. Dopilnuje on jednocześnie najważniejszych punktów:  

  • Czy zalecenia producenta dotyczące ogumienia są przestrzegane: odpowiedni rodzaj opony, rozmiary (szerokość, wysokość, średnica), indeks prędkości, indeks nośności.
  • Skontroluje oponę w zakresie jej wyglądu zewnętrznego i wewnętrznego w celu wykrycia ewentualnych nieprawidłowości.
  • Zastosuje odpowiednią procedurę montażu: demontaż, wyważanie i pompowanie opon, wymiana zaworu; nie zapominając o przestrzeganiu instrukcji montażu (kierunek obrotów lub kierunek montażu).
  • Uwzględnieni specyficzne aspekty związane z niektórymi oponami: niskie boki, jazda bez powietrza, mieszanka samouszczelniająca...).

 

Zasady montażu

Istnieje kilka podstawowych zasad, które warto poznać przed przystąpieniem do montażu nowych opon.

 

Jeśli wymieniasz tylko jedną oponę:

  • Musi ona mieć ten sam profil, ten sam rozmiar i te same indeksy nośności i prędkości co opona wymieniana.
  • Różnica zużycia między oponą wymienianą a oponą znajdującą się na tej samej osi nie może przekraczać 5 mm.

 

Jeśli wymieniasz dwie opony:

Zamontuj nowe opony z tyłu. W praktyce, nawet jeśli opony z przodu zużywają się szybciej niż z tyłu, liczne testy wykazały, że znacznie łatwiejszy do kontrolowania jest przód samochodu niż jego tył.

 

Montując nowe opony z tyłu, uzyskasz:

  • lepsze prowadzenie samochodu w łukach na nawierzchni mokrej;
  • ogólną poprawę bezpieczeństwa.

    Regularnie wymieniaj zawór

    Zawór, mający kluczowe znaczenie dla szczelności opon, z upływem czasu się zużywa. Działanie sił odśrodkowych powoduje odkształcenia, które w efekcie prowadzą do upośledzenia jego funkcji. Dlatego też zawór powinien być zawsze wymieniony przy zmianie opon.

    > Więcej informacji o budowie opony


     Rada rezulteo

    Podczas montażu opon żądaj dokręcania śrub kluczem dynamometrycznym nastawionym na moment określony przez producenta Twojego samochodu. Pozwoli Ci to łatwo je odkręcić, gdy złapiesz gumę!