Praktyczny przewodnik po zakupie opon - Koło zapasowe: nie zapomnij o piątym kole u wozu!
Center

Koło zapasowe: nie zapomnij o piątym kole u wozu!

Dbamy o opony Mateusz

Często zaniedbywany, okresowy przegląd stanu koła zapasowego jest niezbędny, by w razie przebicia opony mogło ono dobrze spełnić swoją rolę.

Koło zapasowe Koło zapasowe w dobrym stanie i odpowiednie narzędzia przydają się w przypadku przebicia opony - fot. © : All Rights Reserved

Wielu kierowców nie wie nawet gdzie znajduje się koło zapasowe w ich samochodzie. Może to kosztować wiele nerwów w dniu, gdy naszej oponie zdarzy się niespodziewanie pęknąć... Dlatego właśnie pierwszą rzeczą, jaką należy sprawdzić przed dłuższą podróżą, jest upewnienie się, czy koło zapasowe jest pod ręką.

Gdzie znajduje się koło zapasowe?
W większości przypadków koło zapasowe znajduje się we schowku na dnie bagażnika. Czasem koło jest schowane w koszyku pod samochodem. W takim przypadku, należy regularnie sprawdzać stan siatki systemu mocowania ze względu na ryzyko korozji, która może uniemożliwić wyjęcie koła w krytycznym momencie.

Rodzaje koła zapasowego
Coraz większa różnorodność rozmiarów montowanych opon sprawia, że wielu producentów aut decyduje się na wyposażenie samochodu w tzw. dojazdówkę. Dzięki niewielkiej szerokości opony można łatwo zmieścić ją pod "podłogą" bagażnika. Jednak istnieje też druga strona medalu - tego typu koło nie posiada takich samych właściwości jezdnych, jak standardowe. Pozwala ono rozwinąć prędkość do 80 km/h (informuje o tym naklejka umieszczona na obręczy koła) i wymaga ostrożnego stylu jazdy. Dzieje się tak, ponieważ mała szerokość opony powoduje różnicę w jej przyczepności w stosunku do pozostałych trzech opon zamontowanych w samochodzie. Jeśli dojazdówka zostanie założona po prawej stronie, należy zachować szczególną ostrożność podczas zakrętów w lewo, i odwrotnie. Zwłaszcza podczas deszczu.

Przegląd koła zapasowego
Koło zapasowe może i jest „piątym kołem u wozu”, ale wymaga takiej samej uwagi jak pozostałe koła w naszym samochodzie. W związku z tym należy dokonywać jego regularnych przeglądów.

> Kontrola ciśnienia: raz w miesiącu, podobnie jak w przypadku innych opon.
> Ocena ogólnego stanu: jeśli samochód ma ponad pięć lat, należy upewnić się czy skrytka nie powoduje powstawania śladów na oponie. Jeśli na ogumieniu zauważymy jakieś ślady, należy ją obrócić, by zmienić strefę kontaktu.

      Uwaga na moment dokręcenia kół oraz na śruby zabezpieczające!

      • Jeśli koła były ostatnio dokręcane za pomocą wkrętarki pneumatycznej, należy sprawdzić czy śruby nie są zbyt mocno dokręcone. Istnieje bowiem ryzyko, że nie zdołasz ich zdemontować, gdy złapiesz gumę...
      • Jeśli koło jest wyposażone w śruby zabezpieczające felgę przed kradzieżą, upewnij się że masz na pokładzie odpowiedni klucz do ich wykręcenia.