Praktyczny przewodnik po zakupie opon - Jak mierzyć zużycie opony?
Center

Jak mierzyć zużycie opony?

Dbamy o opony Opublikowane przez Mateusz

Znacznik zużycia, głębokościomierz bieżnika, zmiana koloru: to różne sposoby pozwalające sprawdzić stopień zużycia opony.

Profesjonalny głębokościomierz bieżnika fot. © : All Rights Reserved

Kontrola zużycia opon: kwestia bezpieczeństwa

Regularne sprawdzanie stopnia zużycia opon to nawyk cechujący dobrego kierowcę.  Bieżnik stanowi bowiem jedyną część opony mająca kontakt z drogą. Jakość gumy oraz głębokość rowków mają zatem bezpośredni wpływ na przyczepność auta.

Zużyta opona jest bardziej narażona na ryzyko pęknięcia oraz poślizg hydrodynamiczny. Dodatkowo, jej  skuteczność hamowania oraz przyczepność zmniejszają się w miarę zużycia, zwłaszcza w warunkach zimowych.

Dopuszczalny limit zużycia opony został określony przez przepisy europejskie. Wynosi on 1,6 mm wysokości bieżnika w każdym miejscu w przypadku  opon letnich. Osoby nieprzestrzegające tego przepisu narażają się na mandat w wysokości od 20 do 500 zł oraz odebranie dowodu rejestracyjnego. 
 

Różne techniki umożliwiające pomiar stopnia zużycia opon

Znacznik zużycia

To najczęściej spotykana metoda. Wystarczy zlokalizować mały gumowy pasek o grubości 1,6 mm znajdujący się na dnie rowków opony. Kiedy grubość bieżnika osiągnie jego poziom, oznacza to, konieczność wymiany opony ze względu na limit zużycia. Posiadanie mniejszej głębokości bieżnika jest traktowane jako wykroczenie drogowe.

Znacznik zużycia oponyfot. © : rezulteo

Aby znaleźć znacznik zużycia na bieżniku, należy poszukać na boku opony jednego z następujących oznaczeń:

  • Skrót TWI (Tread Wear Indicator)
  • Logo marki
  • Trójkąt

 Znacznik zużycia Michelin w formie małego ludzika Bibendumfot. © : Michelin

Niektóre marki stosują znaczniki częściowego zużycia. Ich starcie się oznacza, że opona nie oferuje już optymalnych osiągów na mokrej nawierzchni.

Znacznik częściowego zużycia opony Continentalfot. © : Continental

Cyfrowy znacznik zużycia

System ten polega na umieszczeniu na bieżniku skali zużycia w postaci różnych cyfr. Cyfry te wskazują głębokość bieżnika i ścierają się w miarę zużycia opony. Metoda ta została zastosowana przez wiele marek, takich jak Nokian lub Matador. 

Cyfrowy znacznik zużycia opony Matadorfot. © : Matador


Cyfrowy znacznik zużycia opony Nokianfot. © : Nokian

Zmiana koloru

Dwaj chińscy projektanci zaprojektowali prototyp opony, która zmiana kolor, jeśli jej bieżnik jest zużyty. Zasada działania jest prosta:  wewnętrzna część gumy jest oznaczona fluorescencyjnym kolorem pomarańczowym. Tym samym, spod zużytego bieżnika zaczyna prześwitywać kolor. Jest to sprytny pomysł, lecz zdaniem naszych specjalistów, trudny do zastosowania!

Zmiana koloru gumu opony w miarę zużyciafot. © : All Rights Reserved

Głębokościomierz bieżnika

Znaczniki zużycia zapewniają możliwość szybkiego sprawdzenia głębokości bieżnika, lecz nie zapewniają takiej samej  precyzji, jak głębokościomierz. To niewielkie i tanie narzędzie, dostępne we wszystkich centrach samochodowych, pozwala zmierzyć głębokość rowków opony w różnych miejscach, co pozwala w pełni spełnić wymogi prawne.

Profesjonalny głębokościomierz bieżnikafot. © : All Rights Reserved

Moneta. Jeśli nie posiadamy głębokościomierza, zawsze możemy posłużyć się monetą lub zapałką - wystarczy włożyć ją w rowek bieżnika.

  •  W przypadku opony letniej, wystarczy moneta dwugroszowa włożona koroną orzełka w dół: jeśli cała korona jest widoczna, należy wymienić oponę!
  • W przypadku opon zimowych, można użyć np. zapałki, by zmierzyć wysokość bieżnika - jeśli wynosi mniej niż 4 mm, opona powinna zostać wymieniona.

Metoda ta nie jest zła, jednak trudno uznać ją za precyzyjną...