Poznaj lepiej markę opon Michelin. Więcej informacji o poczatkach i historii.
Center
Michelin Lepsza droga do postępu

Więcej o marce Michelin

Michelin, współlider światowego rynku opon

Założona w 1889 roku przez Edouarda i André Michelin francuska firma z Clermont-Ferrand walczy obecnie o pozycję lidera światowego rynku opon z japońską grupą Bridgestone (17,1% w roku 2008 wobec 16,9% w roku 2007). 

Michelin cieszy się bardzo dobrą rozpoznawalnością we Francji i w całej Europie.

Michelin obecny jest w ponad 170 krajach. W 2008 roku Grupa zrealizowała obrót w wysokości 16,4 miliarda euro, a jej wynik finansowy netto wyniósł 357 milionów euro.

W swoich 69 fabrykach Michelin wyprodukował w roku 2008 177 milionów opon. Grupa zatrudnia 112 500 pracowników w 19 krajach na pięciu kontynentach.

Sercem strategii francuskiego producenta opon jest innowacja technologiczna. Od czasu wynalezienia opony radialnej w latach 50. ubiegłego stulecia Michelin angażuje w badania naukowe poważne środki finansowe i ludzkie. W 2008 roku Michelin przeznaczył na badania naukowe prawie 500 milionów euro, co stanowi 3% jego przychodów ze sprzedaży(największy budżet na badania w tym sektorze). W ośrodkach badawczych Michelin na całym świecie pracuje 6 000 osób. 

Od początku lat 90. minionego wieku Michelin stawia na oponę ekologiczną, przyjazną dla środowiska i obniżającą zużycie paliwa. 

Poza oponami do samochodów osobowych Grupa obecna jest również na rynku opon domotocykli, maszyn budowlanych, pojazdów rolniczych i samolotów.

Michelin jest znany również ze swoich map drogowych, przewodników turystycznych i przewodnika gastronomicznego.

Michelin - 120 lat innowacji i sukcesów

1889 Michelin et Cie. Edouard i André Michelin przejmują rodzinną firmę produkującą klocki hamulcowe do rowerów.

1891 Opona zdejmowalna. Edouard Michelin opracowuje oponę zdejmowalną i naprawialną w piętnaście minut, na którą niebawem uzyskuje patent.

1898 Ludzik Michelin. André Michelin stwarza ludzika Michelin (Bibendum).

1900 Przewodnik „czerwony”. Michelin wydaje praktyczny poradnik, który ma za zadanie ułatwić życie kierowcom: pierwszy Czerwony Przewodnik Michelin zostaje wydany w 35 000 egzemplarzy.

1907 Stany Zjednoczone. Pierwszy fabryka w Stanach Zjednoczonych, w stanie New Jersey.

1908 Opona do samochodów ciężarowych. Opracowanie opony bliźniaczej umożliwia rozwój pierwszych samochodów ciężarowych.

1910 Mapa drogowa Michelin. Wydanie pierwszej mapy drogowej w skali 1: 200 000.

1913 Koło stalowe. Opracowanie zdejmowalnego koła stalowego, poprzednika koła zapasowego.

1923 Opona niskociśnieniowa. Wprowadzenie na rynek pierwszej opony niskociśnieniowej do samochodów osobowych (2,5 bar), mogącej przejechać 15 000 kilometrów.

1930 Opona bez dętki. Złożenie wniosku patentowego na oponę bezdętkową, prekursorkę opony tubeless.

1946 Opona radialna. Złożenie wniosku patentowego na oponę z osnową radialną, która zrewolucjonizuje świat opon. Począwszy od roku 1949 będzie ona sprzedawana pod nazwą Michelin X.

1965 Centrum testowe. Otwarcie centrum testów i badań naukowych w Ladoux, na północ od Clermont-Ferrand we Francji.

1979 Mistrzostwo świata. Wraz z Ferrari opona radialna Michelin zdobywa mistrzostwo świata Formuły 1.

1981 Przejęcie spółki Kleber. Michelin zostaje akcjonariuszem większościowym spółki Kléber-Colombes (Francja).

1988 Azja. Michelin wkracza do Tajlandii i Japonii.

1990 Zakup Uniroyal. Integracja spółki Uniroyal-Goodrich Tire Company z grupą Michelin.

1993 C3M. Wprowadzenie nowego procesu produkcji opon pod nazwa C3M.

1994 Opona „zielona”. Nowa gama opon ekologicznych (Energy) wzbogaconych w krzemionkę pozwala obniżyć zużycie paliwa.

1995 Rozwój. Początek fali przejęć, począwszy od Polski poprzez Węgry, Niemcy, Kolumbię Rumunię…

1996 Chiny. Otwarcie pierwszej fabryki w Chinach, dwóch nowych zakładów w Szwecji i Stanach Zjednoczonych.

2001 ViaMichelin. Wprowadzenie internetowego serwisu dla podróżujących.

2002 Rosja. Budowa fabryki w Rosji.

2005 Mistrzostwo (bis). Michelin jest supermistrzem świata Formuły 1, WRC i GP Moto.

2008 Energy Saver. Wprowadzenie na rynek opony Energy Saver o bardzo niskich oporach toczenia, umożliwiającej dalsze obniżenie zużycia paliwa.

Zawody / mecenat / sponsoring sportowy

Sport, mecenat i sponsorig sportowy 

Po zdobyciu ponad 100 Grands Prix i siedmiu tytułów mistrza świata z najznakomitszymi markami (Ferrari, Brabham, Mac Laren, Renault…), w roku 2006 Michelin postanowił wycofać się z F1 z powodu różnicy zdań z Międzynarodową Federacją Samochodową (FIA). Pragnęła ona bowiem mieć tylko jednego dostawcę opon dla wszystkich załóg. Z tych samych powodów Grupa wycofała się również z mistrzostw MotoGP. Obecnie angażuje się przede wszystkim w wyścigi wytrzymałościowe: samochodowe (24-godzinny wyścig w Le Mans) i motocyklowe (Bol d’Or).

Sport samochodowy

  • 24-godzinny wyścig w Le Mans. W 2009 roku Michelin zwyciężył w czterech kategoriach samochodów i odniósł tym samym 12 sukces z rzędu;
  • World Series by Renault;
  • A1 GP;
  • Speedcar Series 

Sport motocyklowy

Grupa Michelin jest zaangażowana w następujące mistrzostwa: 

  • Motocross; 
  • Enduro; 
  • Trial outdoor i indoor;
  • Endurance.

Sponsoring samochodowy

Michelin jest partnerem American Le Mans Series i Michelin X Green Challenge.