Porady praktyczne do etykiet na opony - Zaledwie 8% kierowców zna trzy kryteria z etykiet na opony

Zaledwie 8% kierowców zna trzy kryteria z etykiet na opony

Etykiety na opony Opublikowano 22-11-13 autor Maciej

Etykietowanie opon jest obowiązkowe w Europie. Jednak czy konsumenci przyzwyczaili się już do nowego systemu i w pełni wykorzystują go podczas zakupów? W nowym badaniu zrealizowanym przez Rezulteo we współpracy z instytutem Ipsos, zaobserwowaliśmy, że system etykietowania jest lepiej znany niż kiedyś, jednak nie stanowi jeszcze kluczowego kryterium zakupu dla konsumenta, który kieruje się przede wszystkim ceną oraz poradą sprzedawcy.

Badanie dotyczące etykietowania 2013 Etykieta z osiągami opony: nadal nie jest decydującym kryterium przy zakupie! - fot. © : rezulteo

Minął już rok, od kiedy etykietowanie stało się obowiązkowe w przypadku opon sprzedawanych na terenie krajów Unii Europejskiej. Na miesiąc przed wprowadzeniem obowiązku etykietowania, Rezulteo przeprowadziło badanie poziomu wiedzy dotyczącej znajomości nowego systemu wśród konsumentów w EuropieOkazało się wówczas, że 80% badanych osób nie wiedziało o etykietach, lecz 80% uważało również, że jest to dobry pomysł.

Zatem, jak sytuacja wygląda obecnie - rok po wprowadzeniu obowiązkowego etykietowania opon? Aby się tego dowiedzieć, Rezulteo zrealizowało nowe badanie w celu przeanalizowania wiedzy oraz zachowań zakupowych konsumentów europejskich w zakresie ogumienia. Kilka tygodni temu przeprowadziliśmy ankietę wśród kierowców narodowości włoskiej, francuskiej, niemieckiej, hiszpańskiej i angielskiej, którzy samodzielnie dbali o wyposażenie auta.

Badanie to dostarczyło nam dość kontrastowe wyniki w porównaniu do badania sprzed roku: z całą pewnością więcej konsumentów słyszało o etykietach, jednak nadal niewielu z nich uwzględnia podane na niej parametry przy zakupie opon. Tendencja ta jest najlepiej widoczna wśród niemieckich i brytyjskich kierowców. W większości przypadków, konsument kieruje się głównie ceną opony oraz poradami sprzedawcy. Analiza etykiety opony posiada dla niego dużo mniejsze znaczenie.

Dwanaście miesięcy po wprowadzeniu etykiet na opony w Europie, wydaje się że konsumenci nadal zbyt mało o nich wiedzą. Pozostało jeszcze sporo do zrobienia, by uwrażliwić kupujących opony na parametry posiadające kluczowe znaczenie, zarówno pod względem ochrony środowiska (zużycie paliwa), jak i  bezpieczeństwa. Choćby dlatego, że oferta producentów opon jest ostatnio szeroka jak nigdy.

 

8 kluczowych danych 


> Znajomość oraz wykorzystywanie etykiet 

1. Są rozpoznawane przez większą liczbę konsumentów w Europie...

36% respondentów słyszało o obowiązującej normie, podczas gdy rok temu ich odsetek wynosił 22%. Co ciekawe, Brytyjczycy są najmniej na bieżąco spośród wszystkich badanych narodowości, być może ze względu na bardzo pasywne podejście do kwestii utrzymania auta. Oczywiście, osoby które niedawno zakupiły opony są bardziej świadome (46%), a 52% spośród nich dowiedziało się o istnieniu normy podczas zakupu.

2. ... którzy rozumieją ich przydatność...

72% respondentów popiera ideę etykietowania opon. W zależności od kraju,  są oni mniej lub bardziej przekonani do tego pomysłu:  najwyższy odsetek za etykietami  zanotowano we Włoszech (87%) i w Hiszpanii (83%). Niemcy i Brytyjczycy są bardziej sceptyczni (56%), a Francuzi uzyskali trochę gorszy wynik.

3. ... jednak nie znają szczegółów

8% respondentów wie o istnieniu trzech podstawowych kryteriów uwzględnianych na etykietach na opony.  Konsumenci potrafili bez trudu wymienić dwa kryteria (hamowanie na mokrej nawierzchni oraz opór toczenia). Jednak w przypadku trzeciego parametru na etykiecie, czyli zewnętrznego hałasu toczenia było już trudniej. Oprócz niego, respondenci równie często wskazywali na hamowanie na suchej nawierzchni, przyczepność na mokrej drodze lub wytrzymałość na zużycie. Jednak, ogólnie rzecz biorąc, udzielono  21% poprawnych odpowiedzi w zakresie trzeciego kryterium, podczas gdy w roku 2012 było wynik ten wynosił 13%. Najlepiej poinformowani byli tym razem Niemcy.

4. Najważniejszy punkt, czyli hamowanie na mokrej nawierzchni

85% osób uważa, że hamowanie na mokrej nawierzchni stanowi najważniejsze kryterium na etykiecie. Na drugim miejscu znajduje się opór toczenia (13%), a na ostatnim zewnętrzny hałas toczenia (3%). Gdyby można było dodać czwarte kryterium67% wybrałoby wytrzymałość opon na zużycie . 

 

> Wpływ etykiet na nasze zachowania zakupowe 

5. Nowi nabywcy bardziej zwracają uwagę na etykiety...

38% konsumentów, którzy niedawno kupili opony interesowało się etykietami. Dla 11% spośród nich, był to ważny czynnik (mniej istotny dla 27% osób badanych). Jednak wyniki te były bardzo niejednorodne pod względem narodowościowym. Największą wagę do tego kryterium przywiązują Hiszpanie (50%) przed Włochami (48%), Francuzami (33%), Niemcami (32%) oraz Brytyjczykami (26%).  

6. ... oraz uważają etykiety za jasne i zrozumiałe

73% nabywców (87% we Francji) nie potrzebuje pomocy specjalistów do interpretacji kryteriów obecnych na etykiecie. Uważają oni etykiety za wystarczająco zrozumiałe, by umożliwić samodzielną interpretację.

7. ... jednak liczy się przede wszystkim cena

56% niedawnych nabywców, których zwróciło uwagę na etykiety, wolało  ustalić sobie pewien pułap cenowy.  Uwzględniali oni parametry etykiety dopiero po określeniu ceny jaką skłonni byliby zapłacić. Ich zachowania są jednak sprzeczne, ponieważ nawet jeśli określają bezpieczeństwo jako najważniejsze kryterium przy zakupie (51%), stawiając je przed ceną (23%), mają tendencję do sprawdzania stosunku jakości do ceny w momencie zakupu. Większość badanych osób nie była zatem gotowa, by zapłacić więcej za wyższy poziom bezpieczeństwa

8. ... i wolą słuchać sprzedawcy

80% niedawnych nabywców, którzy nie podjęli decyzji przed przybyciem do sklepu, pytało sprzedawcę o opinię. 97% spośród nich posłuchało rady sprzedawcy. W związku z tym sprzedawcy posiadają największy wpływ na decyzje zakupowe europejskich konsumentów w zakresie ogumienia. Jest to szczególnie widoczne w Hiszpanii, gdzie 87% nabywców prosi o pomoc sprzedawcę.

 

Badanie zostało przeprowadzone przez instytut Ipsos między 23 września oraz 08 października 2013 r. na reprezentatywnej grupie 3402 respondentów we Francji, Włoszech, Hiszpanii oraz Wielkiej Brytanii, wśród populacji w wieku powyżej 18 roku życia oraz opiekującym się co najmniej jednym auto w gospodarstwie domowym.

Przeczytaj również:

>> Zobacz wyniki naszej ankiety w formie infografiki