Porady praktyczne do etykiet na opony - Etykietowanie opon stosowane poza Europą

Etykietowanie opon stosowane poza Europą

Etykiety na opony Opublikowano 13-12-12 autor Mateusz

Na dzień dzisiejszy jedynie Japonia oraz Korea wdrożyły systemy etykietowania opon. Jednak inne kraje, takie jak Stany Zjednoczone lub Brazylia, powinny wkrótce do nich dołączyć. Kryteria, skale ocen, etykiety: przedstawiamy przegląd różnych rozwiązań.

Etykiety na opony na świecie fot. © : All Rights Reserved

Unia Europejska nie wprowadziła jako pierwsza systemu etykiet z parametrami opon. Japonia zdecydowała się na dobrowolne etykietowanie opon już w 2010 roku. Rok później Korea podjęła taką samą decyzję, a w listopadzie 2012 roku (czyli w tym samym czasie, co kraje UE) etykiety na oponach stały się obowiązkowe. Pomysł ten spodobał się też w wielu innych wielkich państwach. Stany Zjednoczone dopracowują system, który już wkrótce powinien ujrzeć światło dzienne, podczas gdy Chiny oraz Brazylia rozpoczęły własne badania w tym zakresie.

Etykietowanie opon w Japonii

Japoński system etykietowania opon nie różni się zasadniczo od europejskiego modelu. Posiada jednak tylko dwa kryteria: hamowanie na mokrej drodze oraz opór toczenia (czyli bezpośrednio związane z zużyciem paliwa).

Istnieje 5 klas oceny oporu toczenia:

AAA

AA

A

B

C

Skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni jest przedstawiana w skali 4 klas:

a

b

c

d

W celu uzyskania oceny „dobra wydajność energetyczna“, opona musi otrzymać co najmniej ocenę A w kategorii oporu toczenia.

Przykład „wydajnej energetycznie“ opony:

Etykiety na opony w Japonifot. © : All Rights Reserved

 

 

 




Dzięki ocenie AA w kategorii oporu toczenia oraz C za hamowanie na mokrej nawierzchni, opona ta uzyskuje piktogram przedstawiający „dobrą wydajność energetyczną“.

Japonia zapowiada zaostrzenie systemu oceniania od 2016 roku. Ze względu na fakt, że opony odpowiadają za ok. 20% zużycia paliwa oraz wpływają na emisję CO2, rząd zamierza jak najlepiej wykorzystać to narzędzie w celu realizacji swoich celów w zakresie ochrony środowiska.

Etykietowanie opon w Korei Południowej

Korea Południowa, która eksportuje prawie 30% swojej produkcji w Europie dzięki markom własnym takim jak Hankook, Kumho lub Nexen, zdecydowała się podążyć za przykładem Unii Europejskiej. Po wprowadzeniu dobrowolnego etykietowania opon w 2011 roku, rząd zdecydował uczynić etykiety obowiązkowymi od listopada 2012 r., czyli w tym samym czasie, co w krajach UE.

Etykiety na opony w Korei Południowejfot. © : All Rights Reserved

Podobnie jak w Japonii, Korea bierze pod uwagę jedynie dwa kryteria: wydajność energetyczną oraz hamowanie na mokrej drodze. Jednak większą uwagę przykłada do pierwszego kryterium. Skala ocen jest prosta: 5 klas (od 1 do 5) dla obu kryteriów.

W Korei Południowej etykietowane są wszystkie opony znajdujące się w sprzedaży. W przypadku opon zamiennych, etykieta musi znajdować się bezpośrednio na bieżniku. Natomiast opony montowane fabrycznie (w nowych pojazdach) muszą posiadać opis swoich osiągów w instrukcji.

Etykietowanie opon w Stanach Zjednoczonych

Pomimo, że nie podjęto dotąd żadnych decyzji w kwestii etykiet, amerykańska administracja wykonała dużo pracy w tym kierunku. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zaproponowała model etykiety, która wydaje się spełniać oczekiwania różnych stron biorących udział w projekcie.

Etykiety na opony w Stanach Zjednoczonychfot. © : All Rights Reserved

Amerykańska etykieta zawiera trzy czynniki: wydajność energetyczną, hamowanie na mokrej nawierzchni oraz wytrzymałość na zużycie. Skala ocen (100 to najlepszy możliwy wynik) jest taka sama dla wszystkich trzech kryteriów. Uwzględnienie wytrzymałości na zużycie opony w USA może w przyszłości wpłynąć na prawodawstwo w innych krajach świata.