Opony i bezpieczeństwo na drodze - Etykietowanie: czy opony zimowe gorzej hamują na mokrej nawierzchni?
Center

Etykietowanie: czy opony zimowe gorzej hamują na mokrej nawierzchni?

Bezpieczeństwo Opublikowano 28-01-13 autor Mateusz

Wystarczy szybko zweryfikować noty etykiet na oponach, by odpowiedzieć twierdząco na pytanie zawarte w tytule artykułu. Opony letnie rzeczywiście posiadają lepsze oceny w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni niż opony zimowe. Należy jednak pamiętać, że przepisy europejskie określające warunki testów działają na niekorzyść tych drugich. Zanim wyciągniemy pochopne wnioski na temat opon zimowych, warto zapoznać się z wynikami badania przeprowadzonego przez nasz portal na ponad 15 000 modelach opon z etykietami.

Hamowanie opon zimowych na mokrej nawierzchni fot. © : All Rights Reserved

Od wielu miesięcy, Rezulteo systematycznie zbiera dane z etykiet opon opublikowanych w internecie przez producentów i sprzedawców ogumienia. Uzyskane informacje pozwoliły nam określić najczęściej obserwowaną etykietę dla 15 000 różnych modeli opon.

Hamowanie na mokrej nawierzchni: opony letnie wyżej oceniane niż opony zimowe

Rozłożenie klas etykiet dla opon letnich i zimowych 
Ze względu na rozproszenie rezultatów zastosowaliśmy zbiorczą prezentację wyników, co pozwala lepiej przedstawić różnice między oponami zimowymi i letnimi. Baza: 15 000 opon (Źródło: Rezulteo )

 C-E: osie wykresu przedstawiają różne kombinacje klas opon w oparciu o dwa kryteria: hamowanie na mokrej nawierzchni (C) oraz wydajność energetyczną (E).

Rozłożenie klas etykiet dla opon letnich i zimowychfot. © : All Rights Reserved
 

Spostrzeżenia:  rozmieszczenie ocen dla hamowania na mokrej nawierzchni oraz wydajności energetycznej, głównych kryteriów ocen na etykietach, wykazują wyraźną przewagę opony letniej nad zimową.

Opony letnie kontra opony zimowe wg hamowania na mokrej nawierzchni 

Hamowanie na mokrej nawierzchni*

A

A-B

A-B-C

A-B-C-E

Opona letnia

10,3%

43,9%

89,5%

99,9%

Opona zimowa

5,8%

11,3%

66,1%

97,3% 

*Udział procentowy opon należących do klas...

Jeśli weźmiemy pod uwagę hamowanie na mokrej nawierzchni, dostrzeżemy ogólnie lepsze oceny uzyskane przez opony letnie. Blisko 44% opon letnich uzyskało oceny A lub B, podczas gdy w przypadku opon zimowych odsetek ten wyniósł zaledwie 11%. Co więcej, prawie 90% opon letnich posiada na etykiecie klasę A, B lub C, a tylko  66% opon zimowych zdobyło jedno z tych oznaczeń.

Czy powyższe wyniki oznaczają, że opony zimowe słabiej hamują na mokrej nawierzchni?

Oczywiście, że nie. Różnica między osiągami opon wynika głównie ze sposobu przeprowadzenia testów.

Należy pamiętać, że opony zimowe zostały stworzone do użytkowania w  warunkach... zimowych. Skład mieszanki gumowej i rzeźba bieżnika (liczne lamele, głęboka rzeźba bieżnika...) są dobierane pod kątem maksymalnej przyczepności na oblodzonych i śliskich nawierzchniach, a ich celem jest zapewnienie jak najlepszej motoryczności na śniegu i lodzie.

Jednak zgodnie z protokołem określonym przepisami, testy opon zimowych muszą być prowadzone w temperaturze od + 2° do + 20 °C. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że opony zimowe osiągają optymalne osiągi  poniżej 7°C, zrozumiemy, że warunki testu są dla nich niekorzystne.

Jest to jeszcze bardziej widoczne w przypadku opon nordyckich, stworzonych do jazdy w ekstremalnie niskich temperaturach oraz po ośnieżonych i oblodzonych drogach. W przypadku tych opon, kryterium skuteczności hamowania na mokrej drodze nie jest najważniejszy. Niektóre marki specjalizujące się w tym typie opon, takie jak Nokian, przypominają ten argument.

Wreszcie, należy przypomnieć, że opony kolcowane nie są objęte europejskim systemem etykietowania opon.

Czym zatem należy się kierować, by wybrać dobre opony zimowe?

Powyższe wnioski powinny nas doprowadzić do nabrania  dystansu względem kryterium hamowania na mokrej nawierzchni  dla opon zimowych. Nasuwa się pytanie, czy lepiej skrócić o kilka metrów drogę hamowania na mokrej nawierzchni przy temperaturach powyżej 7°C, czy też zyskać dziesiątki metrów na śniegu i lodzie... Każdy konsument musi samodzielnie znaleźć właściwą odpowiedź, w zależności od regionu zamieszkania oraz trudności warunków zimowych. 

Rozłożenie klas etykiet w zależności od marek 

Zbiorowa prezentacja wyników. Na przedstawionej grafice widać, że klasy osiągów z etykiet można podzielić na  trzy grupy marek:

  • Marki wiodące (premium)
  • Marki średniej klasy (medium)
  • Marki budżetowe (budget)

Dystrybucja klas etykiet w zależności od marekfot. © : All Rights Reserved

Wreszcie, jeśli zbadamy oceny na etykietach opon zimowych, dostrzeżemy że w przypadku hamowania na mokrej nawierzchni, marki wiodące uzyskały lepsze rezultaty niż marki średniej klasy lub budżetowe. Nie ma w tym nic zaskakującego, ponieważ producenci marek wiodących dokonują wszelkich starań, by uzyskać zrównoważone osiągi...