Opony i bezpieczeństwo na drodze - 80% kierowców w Europie jeździ na niedopompowanych oponach

80% kierowców w Europie jeździ na niedopompowanych oponach

Bezpieczeństwo Opublikowano 02-06-13 autor Paweł

Taki alarmujący wniosek wynika z badania Bridgestone przeprowadzonego pod koniec ósmej kampanii kontroli ogumienia w krajach Europy Zachodniej. Dodatkowo, jedna czwarta kierowców używa opon, których stan zużycia przekracza przewidziany prawem limit. Zdaniem producenta jest to efekt kryzysu. Z drugiej strony, efektem tego zaniedbania jest duża liczba poważnych wypadów i poważne marnotrawstwo paliwa oraz niepotrzebna emisja CO2 do atmosfery.

Konserwacja niedopomowanych opon Zdaniem Bridgestone, 80% kierowców w Europie jeździ na niedopompowanych oponach - fot. © : Bridgestone

Jak co roku, Bridgestone wyciąga wnioski z kontroli ogumienia, którą regularnie prowadzi w różnych krajach Europy Zachodniej. Są one co najmniej alarmujące. Podczas 28 000 kontroli przeprowadzonych w 2012 roku stwierdzono, że 78 % kierowców jeździ z niedopompowanymi oponami, względem 63% w 2011 r, co stanowi wzrost o blisko 25%.

 

 

 

 

Według Bridgestone, jest to efekt kryzysu gospodarczego 

Kontrola opon przez Bridgestonefot. © : Bridgestone

Dzięki nim wykazano, że co czwarty kierowca jeździł na oponach, których zużycie przekroczyło limit określony prawem, w stosunku do 20% w 2011 r., co stanowi wzrost o 25%. Osoby odpowiedzialne za ankietę przypisują to zjawisko obniżeniu siły nabywczej w wyniku kryzysu gospodarczego. Aby obniżyć wydatki, konsumenci przesuwają w czasie moment wymiany opon. Z tej samej przyczyny, mniej intensywnie korzystają z auta i rzadziej sprawdzają stan ogumienia, m.in. ciśnienie.

 

Ponad 150 000 wypadków w Europie  

Sytuacja ta znalazła się w centrum zainteresowania producenta, który przypomina, że niedopompowane lub zużyte opony są zarówno niebezpieczne jak i kosztowne w eksploatacji. Zły stan ogumienia był przyczyną 153 000 wypadków w Europe oraz bezpośrednio odpowiada za 6% śmiertelnych wypadków na drodze. Jak wiadomo, zbyt niskie ciśnienie potrafi znacznie obniżyć precyzję toru jazdy oraz stabilność przy hamowaniu. Stąd wydłużenie drogi hamowania oraz ryzyko poślizgu hydrodynamicznego podczas deszczu. Obniżenie osiągów jest jeszcze bardziej widoczne w przypadku zużytych opon..

 

Ponad 4 miliardy litrów zmarnowanego paliwa 

Dodatkowo, nieprawidłowa konserwacja opon wiąże się z dodatkowymi kosztami zarówno dla kierowcy, jak i dla całej społeczności. Według Bridgestone, niedopompowanie o 0,5 bara powoduje zwiększenie zużycia paliwa o 2,4 %. W ramach podsumowania producent ocenia, że niedopompowane opony odpowiadają za niepotrzebne zużycie 3,9 miliarda litrów paliwa rocznie oraz niepotrzebną emisję 9,2 miliona ton C02 do atmosfery.

 

 Reguła do przestrzegania: sprawdzać stan swoich opon raz w miesiącu

To alarmujące odkrycie to dobra okazja, by przypomnieć, że należy kontrolować ciśnienie w oponach raz w miesiącu. Ciśnienie zalecane przez producenta jest podane w instrukcji do auta. Można je również znaleźć na słupku drzwi kierowcy lub po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa.

 

Aby dowiedzieć się więcej:
>> Strona Bridgestone dotycząca bezpieczeństwa opon